Æstetik og æstetiske læreprocesser
Hvad er æstetik?
Æstetik kommer fra græsk, aisthetikos, der kan oversættes med fornemmelse, sans, følelse eller sanseperception. Den oprindelige betydning har altså at gøre med en erkendelse gennem sansmæssig oplevelse. Man kan sige, at æstetik er den kundskab, man får gennem sanserne.
Hos Empata ser vi æstetisk virksomhed som et grundlag for, at den unge kan udvikle sig og lære. Gennem æstetisk virksomhed (æstetiske læreprocesser) kan den unge få tilfredsstillet sine behov, bearbejde og udtrykke følelser og holdninger, lære at forstå sig selv og andre, tilegne sig, påvirke, forstå og opleve sin kultur og omverden.
Vi tror derved på æstetikkens dannelsesmæssige, udviklingsmæssige, læringsmæssige og kulturelle værdi.
Hvad er en æstetisk læreproces?
Den æstetiske læreproces indeholder en særlig form for erkendelse, hvor følelse og fornuft, krop og intellekt, udgør de indbyrdes forbundne dele. Den æstetiske læreproces igangsættes ved en sansepåvirkning eller indre impuls.
Dvs. at den unge modtager indtryk i form af dufte, smag, berøring, billeder, lyd m.m., eller skaber nogle udtryk fx. et måltid, et maleri, en musikproduktion m.m. For at ind/udtrykkene skal have en virkning, må de bearbejdes individuelt. Bearbejdningen eller perceptionen skaber en særlig oplevelse.
Da den æstetiske oplevelse sker i andre dele af menneskets erkendeområde, kan den være svær at udtrykke i ord og manifesteres derfor ofte i følelser og fornemmelser.
Oplevelsen fører over i en æstetisk erkendelse (eller refleksion), dvs. den unge har lært noget om sine egne følelser, har lært at udtrykke sig (fx gennem musik) eller har lært at bruge sit personlige kropssprog .