Empata tilbyder en 3-årig ungdomsuddannelse for unge, der ikke kan gennemføre de ordinære ungdomsuddannelser med de støttemuligheder, man har der.
Målgruppen er unge med særlige behov mellem 16 og 25 år
Empatas tilbud indeholder afdækning af kompetencer, en almendannende del, en specifik del, praktik, bo-træning og vejledning.
På Empata har vi mange års erfaring i at undervise unge med særlige behov inden for de områder, der er centrale i ungdomsuddannelsen:
- Personlig udvikling rettet mod aktiv deltagelse i samfundslivet.
- Social udvikling rettet mod at indgå i sociale sammenhænge og få et selvstændigt og aktivt fritidsliv.
- Faglig udvikling for bl.a. at fremme kompetencer til brug i uddannelses- og beskæftigelsessituationer.
Underviserne
Underviserne på Empata er højt kvalificerede med mange års erfaring i at undervise unge med særlige behov. Relevante undervisere har særlige kompetencer i forhold til æstetisk virksomhed.
Alle undervisere har gennemgået Empatas interne uddannelse.
Uddannelsesplanen
UU (Ungdommens uddannelsesvejledning) udarbejder sammen med den unge og evt. forældrene en individuel uddannelsesplan, der indeholder en oversigt over de aktiviteter, som den unge skal tilbydes under uddannelsen.
Undervisningen
Med afsæt i uddannelsesplanen tilrettelægges et individuelt undervisningsforløb på Empata, som:
- Støtter udviklingen af elevens interesser, evner og særlige færdigheder.
- Styrker social og personlig udvikling.
- Sigter mod faglige kvalifikationer, der er relevante på arbejdsmarkedet.
Undervisningen er værkstedsbaseret. Eleverne arbejder med deres egne projekter under vejledning enten i hold eller individuelt. Værkstedsundervisningen foregår i moduler af 1,5 - 2 timers varighed, et modul om formiddagen og et modul om eftermiddagen. Eleven tilrettelægger sammen med sin tovholder et skema, der er meningsfuldt. Der er to skemaperioder om året men mulighed for skift undervejs.
Afklaringsforløb
Vi afdækker elevens potentialer, kompetencer, hukommelse, opmærksomhed, arbejdsstrategier m.m. Afklaringen strækker sig over 12 uger og danner udgangspunkt for den individuelt tilrettelagte undervisning.
Den almendannende del:
Undervisningen styrker social og personlig udvikling. Her kan undervisningen f.eks. omhandle:
Omgangsformer
Konflikthåndtering
Fritidsliv
Kærlighed/venskaber m.m.
Voksenidentitet
Kulturforståelse
Kendskab til samfundets væsentligste institutioner og opbygning
Den specifikke del:
Undervisningen støtter udviklingen af de studerendes interesser, evner og faglige kvalifikationer indenfor:
Musik og lyd
Visuelle udtryk
Tekstilarbejde
Makerspace (Dronedesign, 3D-print m.m.)
Skolefag og japansk
Krop og ernæring